Det første halve år.

Nicolaj Bertel Riber (A), formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget

Torsdag aften afholdt vi »sæsonens« sidste udvalgsmøde i By-, Miljø- og Klimaudvalget (BMKU), og det betyder også, at jeg har siddet som udvalgsformand i næsten et halvt år. Det har jeg været rigtig glad for.

Det var et stort skifte at gå fra social- og sundhedsområdet til det tekniske område, men det er bestemt også meget spændende.

Selv om jeg kom med otte års erfaring som udvalgsformand, er der tale om en stejl læringskurve, når man skifter så markant fagområde.

Samtidig er BMKU også et »nyt« udvalg. Ved konstitueringen blev erhvervsdelen skilt fra, og miljøområdet kom tilbage i fokus, efter at det havde været udeladt af udvalgets navn siden 2017.

Selv om det kan virke som en lille ting, er der for mig et vigtigt signal i at trække miljøområdet frem – især i en tid, hvor for eksempel drikkevand, luftforurening og støj betyder mere end nogensinde før.

De store sager

Det første halve år er gået, og der har været travlt.

Af store sager, der kan fremhæves, er selvfølgelig kystsikringen. Her har vi sat gang i lokalplanarbejdet for kystsikringen for Søvang, Sydvestpynten og Kongelunden, og hvis alt går efter planen, går vi i gang med at bygge i 2028.

Samtidig tager vi de næste skridt for delstrækningerne Sydstranden, Dragør Gamle By og Havn samt Nord.

Nu skal vi til at blive konkrete på, hvordan kystsikringen skal se ud her. Der har været holdt borgermøder og -vandringer, og der har været såkaldte »mock-ups« i landskabet for at give os alle sammen et indtryk af, hvordan kystsikringen kan komme til at påvirke vores landskab.

For mig er borgerinddragelse enormt vigtig for at kunne lykkes med kystsikringen.

Fra national side har vi forslag til Klimahandlingsplan II, der også gerne skal blive til lovgivning. Det kan få positiv betydning for vores finansiering; til gengæld er der et tiårigt perspektiv i den investeringsplan, der lægges op til – og det er lang tid at vente. Vi har travlt. Klimaforandringerne venter ikke på os.

Havvand er ikke det eneste vand, der har fyldt for udvalget. Det har en kilometerlang ny vandledning også.

I flere år har vi været i gang med at planlægge en ny vandledning, der skal sikre Dragørs fremtidige vandforsyning. Desværre havde HOFOR ikke styr på jura og finansiering. Pludselig skulle Dragør selv betale for den nye vandledning, hvilket ville gøre forbrugernes i forvejen høje vandpriser endnu højere.

Et enigt udvalg indkaldte HOFOR til krisemøde. Selv om sagen på ingen måde har været tilfredsstillende, må vi videre. Derfor er vi p.t. i gang med at afklare både behovet for ny vandforsyning og eventuelle alternativer.

Udviklingen af lufthavnen og de konsekvenser, dette måtte have, har også haft udvalgets store fokus. Blandt andet har vi sendt et brev til lufthavnen om inddragelse i sensornetværket, der skal måle partikelforurening, appelleret til mere borgerinddragelse og protesteret over de korte frister, der er lagt op til i forhold til de nye lokalplaner for lufthavnen. Vi kommer også til at række ud til Trafikstyrelsen, fordi der er lagt op til lempede støjkrav.

Det må være muligt at have en stor international lufthavn, der skaber vækst og arbejdspladser, samtidig med at det sker med respekt for, at den ligger bynært og i bogstaveligt forstand i vores baghave.

Som jeg tidligere har sagt flere gange – lufthavnen er der på godt og ondt og er på alle måder en stor del af vores dna, både i Dragør og på hele Amager.

Derfor glæder det mig også, at den nye socialdemokratisk ledede regering lægger op til, at der skal kigges på forholdene for os, der er naboer til lufthavnen.

Vi bygger og vedligeholder Dragør

BMKU har ansvaret for Dragør Kommunes anlægsbudget på godt 42 millioner kroner. Det kan lyde af meget, men det er det egentlig ikke, når man både skal lave kystsikring, trafiksikkerhed og infrastruktur samt vedligeholde vores velfærdsbygningsmasse.

Alligevel når vi en del, og indtil videre har udvalget frigivet mange millioner kroner til forskellige projekter i Dragør, lige fra energieffektiviseringsinvesteringer, der både er grønne og fornuftige, til nye omklædningsrum i Hollænderhallen, en sikker overgang på Møllegade, baderum på Nordstrandskolen, opgradering af legepladserne på Sansehuset, Børnehuset Halvejen og Børnehuset Sølyst samt nye toiletter på vuggestueafdelingen på Sølyst. Bare for at nævne enkelte ting.

Alt sammen vigtige projekter, der betyder en stor forskel i vores hverdag – især for vores børn og unge.

Slutteligt vil jeg gerne sige tak til de øvrige udvalgsmedlemmer for de første seks måneder samt til forvaltningen, der har bakket os godt op.

Med venlig hilsen
Nicolaj Bertel Riber